Jak vybrat realitního makléře

Možná se teď ptáte sami, proč bych se měl zajímat o to, jak vybrat realitního makléře? Pokud jste se již rozhodli pro prodej vaší nemovitosti s pomocí realitní kanceláře přece stačí zajít do města, vejít do první budovy s logem nemovitosti na dveřích a máte hotovo. Bohužel Vás musím vyvést z omylu. Ne každá dobrá realitní kancelář musí mít výhradně dobré makléře a naopak. Výběr makléře pro prodej Vaší nemovitosti je však rozhodně klíčový. Pokud se má někdo starat o váš majetek v hodnotě několika milionů, stojí za to věnovat několik minut či hodin pozornosti tomu, kdo to vlastně bude. Makléř by vám měl především sedět jako člověk. Nechcete přeci strávit měsíce času a jednání s někým, kdo vám od začátku nesedí. To však není všechno. Pojďme se teď podívat na několik klíčových kritérií, které byste měli na makléři zvážit a zkoumat.

Jak najít dobrého makléře?

Začněme hned od začátku. Jak vůbec máte najít dobrého makléře? No přece tam, kde hledáte všechno ostatní. Na internetu! V dnešní době by měl být na internetu viditelný každý, kdo to se svojí profesí myslí alespoň trochu vážně. Každý makléř by dnes měl mít minimálně svoji webovou a Facebookovou stránku. Možná se ptáte: K čemu je mi to, že má makléř webovou stránku nebo stránku na Facebooku? Nejspíš k ničemu, ale v dnešní době se k prodeji nemovitostí využívají i sociální sítě a další kanály, mimo realitní servery. Makléř, který je aktivní na internetu má tak zpravidla větší možnosti inzerce a zkušenosti s marketingem. Jaká je však šance, že makléř internetem nepolíbený tyto kanály využije a zajistí vám tím mnohem rychlejší prodej?

Reference

Jak tedy vybrat realitního makléře? Alfou omegou by pro vás měly být, mimo jiné, makléřovi reference. Ty vám napoví nejen o jeho práci, ale také přístupu ke klientům. Snažte se proto hledat makléře, který má řadu doložitelných referencí. Pokud si stojí za svojí prací nebude mít také problém vám sdělit několik předchozích klientů a kontakty na ně, abyste si mohli referenci sami telefonicky ověřit. Jak se lépe přesvědčit o kvalitě služeb než od někoho, kdo si celým procesem již prošel?

Počet aktivních nemovitostí

Co se týče počtu. V tomto případě mohu říci, na základě zkušeností mých i solidních kolegů z branže, že méně někdy znamená více. Na internetu můžete nalézt spoustu makléřů, kteří mají v portfoliu 30, 40, dokonce i 80 a více nemovitostí. Úctyhodné, nemyslíte? Možná to vypadá dobře, ale to je tak všechno. Zamyslete se sami nad tím, kolik času asi tak může makléř věnovat práci s nemovitostí? Zahrňte sem schůzky s klienty, fotografování s profesionálem, řešení složitých případů jako je legalizace staveb, výmaz věcných břemen, výběr a realizace marketingové strategie, prohlídky nemovitosti, a to jsem sotva v půlce! Jak myslíte, že je makléř schopný toto všechno stíhat, pokud má v portfoliu 80 nemovitostí? Asi nemusím říkat, že moc dobře ne. Většinou se totiž jedná o takzvané nahaněče zakázek. To jsou makléři, kteří nedbají na kvalitu, ale na kvantitu. Jejich uvažování je následující – čím víc nemovitostí naberu, tím větší je šance, že se NĚCO prodá. Takový makléř má pak zpravidla úspěšnost prodeje pohybující se mezi 10-25 %. Ale na každých 100 klientů je jich 90-75 naštvaných, zklamaných a už nikdy nechtějí o realitních kancelářích nic slyšet. A přesně tohle buduje naší profesi to „krásné“ jméno, které má.

Solidní realitní makléř má ve svém portfoliu zpravidla 5 – 25 nemovitostí s tím, že 25 je již opravdu extrémní případ. Jen při takovém počtu aktivních nemovitostí je makléř schopný se o všechny klienty náležitě starat a se zakázkou následně pracovat, aby došlo ke kýženému výsledku. Úspěšnost se však pohybuje mezi 75 – 90 %. Vidíte ten obrovský rozdíl?

Prezentace nemovitostí

A nyní už buďme trochu konkrétní. Každý makléř by měl mít na svých webových stránkách umístěné také své prodané a inzerované nemovitosti. Podívejte se na ně a porovnejte je s tím, co se zrovna nachází na realitních serverech. Pokud Vám to bude na první pohled připadat stejné, hledejte dál. Solidní realitní makléř využívá vždy služeb profesionálního fotografa. Rozdílu mezi fotkami od něj a od těch, které se běžně nacházejí na realitních serverech si nemůžete nevšimnout. U každé nabídky by také neměl chybět 3D půdorys. Dobrým bonusem je i, pokud dělá makléř videoprohlídky, ty jsou totiž fenoménem dnešní doby a výrazně tak zvyšují šanci na prodej.

Kvalifikace realitního makléře

Slyšeli jste o novém realitním zákonu? Že ne? Chystá se k nám přijít už v průběhu roku 2020 a podle něj už nebude moci dělat realitního makléře kdokoli. Realitní makléř bude mít jasné podmínky, za kterých může provozovat svoje podnikání a jednou z nich je certifikace pověřenou organizací. Pokud však hledáte dobrého makléře již nyní pravděpodobně to bude ten, který už dané podmínky či certifikaci splňuje, aby byl patřičně vzdělaný ve své profesi a nečeká na to, až mu to zákon přikáže.

Jak vybrat realitního makléře, potažmo realitní kancelář?

Dodržujte výše zmíněné podmínky a dožadujte se jejich doložení. Zároveň platí, že ne vždy ty největší a nejznámější realitní kanceláře musí mít ty nejlepší realitní makléře. Velice často to bývá právě obráceně, a to přece nechcete. Zaměřte se na makléře jako samostatnou osobu, prověřte si všechny fakta a klidně i obvolejte jeho bývalé klienty. Jedná se o obchod s Vaším možná největším majetkem a jsem si jistý, že tím vším radši projdete v klidu a pohodě, než abyste se těch několik měsíců museli neustále stresovat.

Potřebujete pomoct s prodejem nemovitosti?

Nedaří se Vám s prodejem, nebo chcete prodat nemovitosti rychle a za co nejvýhodnější cenu? Stačí, když vyplníte nezávazný formulář, já se Vám ozvu a probereme to.

Mojí prací je zprostředkování prodeje nemovitosti pro moje klienty. Na poli realit působím, od svého počátku, pod realitní kanceláří Hestia Group. Jsem mladý a mám blízko k novodobým technologiím. Z toho důvodu jich hojně využívám také při mé práci. Oblastí moji působnosti je okres Ústí nad Orlicí, kde také žiji. Vyznám se tu a jen tak dokáži dosáhnout špičkové kvality a dostupnosti mých služeb,
Komentáře